måndag, september 06, 2010

En "bättre" männsika

Äntligen måndag. Helgen har minst sagt varit intressant. Ungdomsstyrelsen höll i utbildning och vi på Novahuset passade på att lära oss nya saker för att förbättra vårt arbete i föreningen. God mat, en hel natts sömn, några små överraskande moment, många, långa och hjärtliga skratt samt ny kunskap satte pricken över helgen.

Jag försöker att hela tiden arbeta med mig själv, för att uppnå min tolkning av hur en "bättre" människa ska vara. I mitt fall innebär detta en hel del arbete med att slå bort oroande tankar innan de får färste och tar energi. Varför slösa den energin på något man ändå inte kan rå på. Självklart i teorin kan tyckas men inte helt enkelt att eftersträva bevisligen. Jag har dessutom lovat mig själv att gå in i varje ny situation med en inställning om att lära något nytt och ha roligt. Jag menar det värsta som kan hända i så fall oavsett om situationen inte riktigt blev som jag tänkt är att jag blivit en erfarenhet rikare och förhoppningsvis förlängt livet med ett eller flera skratt. Jag försöker också utsätta mig för situationer jag annars skulle backa för.

Jag kan säga att detta är en verklig utmaning. Jag ställs hela tiden för situationer där jag behöver tänka mig för. Tänk att invanda beteenden kan vara så svåra att ens upptäcka hos sig själv. Det är dock roligt att reflektera över varför man finner den eller det så irriterande eller varför oron över en så liten sak så snabbt och hårt får fäste. Svaret ligger oftast inte hos någon annan utan hos en själv så det är bara att börja titta inåt och försöka förstå, eventuellt ändra och förhoppningsvis uppnå ett djupare välmående. Det är i alla fall mitt mål för den här förvandlingen. Man kan alltid bli bättre på något.

Klockan rullar på och snart är det dags för en tur till gymet. Har vankat fram som en höggravid efter fredagens functional moves pass med Aida. Idag blir det löpning. Ha en bra dag. Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar