fredag, maj 01, 2009

Värkande vad och fnissande Martin

Har fått lite av en bakläxa av mina vänner. Av det jag berättar för dom har de önskemål om vad som egentligen borde vara riktigt bloggmaterial. Så här är favoriten från valborgskvällens konversation. (Bildbevis saknas dock, tack o lov).

Berättade igår för dem att jag börjar få kramp i vaderna igen på grund av graviditeten. Jag hade samma problem när jag väntade Theo. Ett ganska litet problem kan tyckas och kul för andra när Martin detaljerat och gladeligen berättar hur jag mitt i natten gör en av de snabbaste situpsen som någonsing gjorts, ger i från mig ett illskrik och hoppar ur sängen. (jag måste påminna er om att jag trots att magen inte är groteskt stor inte alls är lika smidig längre) så redan här har Martin garvat ihjäl sig. Väl ur säng får jag naken och härlig stretcha tills krampen släpper innan jag kan återgå till att försöka somna om med en värkande vad och en fnissande Martin vid sidan av. (jajemen, körde en repris på denna one man show i natt igen och jag har en känsla av att det bara är en i raden av hastigt och otrevligt uppvaknande). Tack älskade bebis.

Men vad gör man inte för att dela med sig av livets goda. Vänta du Åsa tills det är din tur att vänta liten. Då är det jag som skrattar både bäst och sist. Tack för igår förresten. Ett väldigt trevligt initiativ. Tobbe är en jäkel vid grillen. Ses snart nu är det ett spinningpass som gäller innan jag ska försöka ta tag i dagen.

3 kommentarer:

  1. Hej. Nu när du säger det så hade jag det med, nu när jag väntade Emil. Jag vet att jag fick förklarat för mig varför.... men nu har jag glömt det. Vet du varför man får ont i vaden av alla ställen?
    Kram kram kram och.... har jag sagt grattis?? Grattis!!!! :-)
    /Emma-Karin

    SvaraRadera
  2. Haha, så där jag :-)
    Tack själva för en trevlig, aningens kall, Valborg.
    Kram!!

    SvaraRadera
  3. Här kommer svaret......
    Varför får jag smärtsamma kramper i benen?
    Hjärtat, njurarna och ditt cirkuklationssytem arbetar hårdare under graviditeten för att allt ska fungera normalt och även musklerna, som bär mer, känner av denna belastning. Trötta muskler kan krampa, särskilt under andra och tredje trimestern. Det kan göra så ont att du vaknar även om du sover djupt.

    Muskeltrötthet är inte den enda orsakern att du kan få kramper i benen. Alltför mycket fosfater och för lite kalcium och kalium i blodomloppet kan också orsaka kramper i musklerna.

    En tredje möjlig orsak är att den växande livmodern kan trycka på nerver som går till benen.

    Kan jag göra något för att förhindra att det händer?

    Pröva BabyCenter-tipset och ät en banan eller drick ett glas mjölk innan du går och lägger dig för att få en snabb boost av kalcium och kalium.

    Här är fler tips som kan hjälpa dig förebygga mot muskelkramper:

    • Undvik att stå eller sitta med korslagda ben under längre stunder.

    • Rör och vicka på fotleder och tår när du tittar på TV, äter middag eller sitter en längre stund.

    • Stretcha vadmusklerna (se Hur du blir av med benkramper nedan) flera gånger innan du går till sängs.

    Hur du blir av med benkramper

    SvaraRadera