fredag, mars 06, 2009

Fredag

Så här står det i dagens horoskop för lejon; Den tuffa veckan har satt sina spår. Försök att lätta upp dig och glöm allt gammal groll.

Mitt i prick. Veckan har varit tuff och det känns nu när det börjar bli fredag eftermiddag. Skönt är att jag inte har några större planer för helgen. Just nu känns det som att bara vara är på gränsen vad jag orkar med.

Herr Möller kommer hem i morgon kväll. Ska bli skönt att slippa vara ensam jobbiga och illamående kvällar, ha någon att bolla oroliga tankar och frågor med. Dessutom är jag ganska less på att vakna ensam efter 17 dagar som gräsänka. Tror han har saknat mig lite också. *ler*

Håller på att läsa en väldigt bra bok om sorgbearbetning för tillfället. Många intressanta tankar får liv och man känner igen sig i många av de historier som exemplifieras. Jag har skrivit ganska mycket om min egen sorg och vad jag tycker har varit jobbigast sedan Theo gick bort. Med den här boken får jag vatten på kvarnen. Det är inte mig det är fel på. Det är samhällets inställning till sorg och förlust som är fel från början. Människan har, i jämförelse med annat levande, gets förmågan att uttrycka de känslor vi känner. Varför är det då så oacceptabelt och fult när sorg uttrycks. Alla känner vi ju sorg flera gånger i livet. Rent statistiskt känner människan sorg var 9–13 år.

Sorg är den starkaste av alla känslor. En stark känsla vi lärt oss att vi måste gömma för att passa in. Det här gör mig arg och är något jag vill förändra. I min värld är sorg en känsla som måste få utlopp för att läka. Den kommer aldrig försvinna om den stängs inne. Skriver mig varm i ämnet. Återkommer säkert om den här boken när jag läst klart. Men just nu ska jag jobba mina sista två och en halv timme innan jag tar helg.

Hörs snart!

1 kommentar:

  1. Bra att du gilla boken,gjorde jag me...Vi får se va vi kan ju göra senare med "den". Kram

    SvaraRadera